De Nationale beker: een illusie armer, maar wel een ervaring rijker

Afgelopen zaterdagmiddag en -avond stond de derde ronde van de Nationale beker op het programma. In een 4-kamp met Reflex (koploper in de 2e divisie) en twee directe concurrenten in de Topdivisie (Sliedrecht Sport en Compaen) mocht Heren 2 strijden om de eerste plek, die alleen recht geeft op een plek bij de laatste 16 teams. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Iedere wedstrijd ging om twee gewonnen sets, waarna de wedstrijdpunten (en eventueel het aantal gewonnen sets en/of onderlinge resultaat) geteld werden. Vooraf was duidelijk dat we in eerste instantie de stijgende lijn door wilden trekken en dus alleen maar met ons eigen niveau bezig wilden zijn, maar tegelijkertijd wilden we natuurlijk ook voor een stunt (proberen te) zorgen. Helaas bleek uiteindelijk Sliedrecht Sport toch niet te verslaan, hoewel we ongelooflijk dichtbij waren. Zij mogen -nu blijkt- in de volgende ronde thuis spelen tegen Landstede Volleybal, een prachtige kans die wij graag gekregen hadden, maar helaas net niet afgedwongen hebben.

In een heerlijke ambiance in de Kamper sporthal, waar de organiserende volleybalvereniging wel bekend om staat, werden alle duels in deze 4-kamp tegelijkertijd gespeeld. Om ‘competitievervalsing’ te voorkomen een goede keuze, maar dat betekende wel een fikse aanpassing door de beperkte speelruimte (van zo’n 2 meter) om het veld. In de eerste wedstrijd mochten we al direct aantreden tegen Sliedrecht Sport, die direct vanaf de start hun servicedruk (en kwaliteiten) ten tonele bracht. Het gevolg was een tweetal snelle time-outs op 0-5 en 2-8 en een snelle wissel. Niet (alleen) door deze ingrepen, maar meer de (op)komst van meer scherpte (ondanks dat we vanuit een duidelijke opdracht wilden spelen) zorgde voor een kanteling en alsnog de eerste setwinst (25-23). Ook in het tweede bedrijf wisten we voortdurend aan de goede kant van de score te blijven en met de tussenstanden van 19-16 en 22-19 kregen we op 24-23 een tweetal (opgelegde) kansen deze  lastige klus te klaren. Ook onze tegenstander bleek over dezelfde veerkracht te beschikken en won met 28-26 en 15-11 de tweede en derde set én dus de wedstrijd. Onze kansen, om voor een bekerstunt te zorgen, slonk hiermee aanzienlijk.

De tweede wedstrijd mochten we tegen Reflex aantreden, die in de eerste wedstrijd verrassend genoeg met 2-0 van Compaen (dat net zoals ons twee divisies hoger speelt dan de Kamper formatie) gewonnen had. Met zowel Willem-Maarten Heins als Sandor Verstraten (die vorig seizoen nog deel uitmaakten van het kampioensteam van Landstede) in de gelederen, bleek het ook voor ons een lastige klus. Vanaf het begin werden we namelijk passend onder druk gezet en bleken we onvoldoende in staat om onze aanvallers goed in stelling te brengen. De eerste set kende dan ook bijna hetzelfde scoreverloop als de openingsset van de dag. Na een 3-6 en 6-12 achterstand wisten we pas de juiste ‘snaar’ bij elkaar te raken en begonnen we aan een inhaalrace, die uiteindelijk net niet helemaal slaagde: 23-25 verlies. Toch bleek de scherpte (focus en de wil om te winnen) weer oproepbaar te zijn en bouwden we in de tweede set aan ons eigen niveau en wonnen vervolgens (met een laatste score via de netrand) met 25-20 en 15-13. Ook de wedstrijd op het veld naast ons, bleek ongekend spannend te zijn. Het resultaat na twee wedstrijden was dat Sliedrecht beide potjes met 2-1 gewonnen had en onze opdracht voor het laatste duel (tegen het dan al kansloze Compaen, die zelfs zonder een al te lange pauze snel met de laatste wedstrijd wilde beginnen) was duidelijk: zo dik mogelijk zien te winnen en zodoende de druk opvoeren bij onze directe concurrent.

Met een bliksemsnelle eerste set (25-15), die bestond uit een veel te hoge foutenlast van Compaen, leken we afgelopen weekend toch in staat om eens sterk te beginnen aan een wedstrijd. Ook in de tweede set hebben we (bijna) geen moment op achterstand gestaan en liepen we gewoon tot aan de 25 punten gestaag door met scoren, zonder zelf een hoog spelniveau te halen. Met 25-21 was ook de laatste set voor ons en konden we aanschouwen dat Reflex niet (meer) tot een stunt in staat bleek.

Het was een leerzame bekerronde, we zijn een ervaring rijker. Het vertoonde spelniveau was in grote lijnen behoorlijk goed, maar over de start mogen en kunnen we absoluut niet tevreden zijn. Genoegen nemen met de stempel dat we misschien wel ‘slow starters’ zijn, kan en wil ik niet accepteren. Het gebrek aan scherpte past namelijk niet bij de focus die we -met een uitgebreid strijdplan op basis van analyses- willen realiseren. Als we de oorzaak hiervan nog weg kunnen nemen, dan heb ik er alle vertrouwen in dat we ook in de competitie tegen onze komende tegenstanders (Compaen treffen we bijvoorbeeld aankomende zaterdag al weer in Oostzaan) tot resultaat kunnen komen.