Draisma Dynamo start seizoen met overwinning

Draisma Dynamo is zaterdag het nieuwe seizoen overtuigend gestart met een 3-0 overwinning op ARBO Rotterdam/Fusion in de Rotterdamse Alexanderhal.

Deze ploeg kon het de 12-voudig landskampioen niet al te moeilijk maken. De thuisploeg maakte bijvoorbeeld veel te veel opslagfouten omdat men de bezoekers onder druk wenste te zetten. Het leverde Draisma Dynamo een hoop punten op die de Apeldoornse ploeg zelf dus niet meer hoefde te maken. De ploeg van coach Bas Hellinga wist de thuisploeg echter wel onder druk te zetten en hield zelf bovendien passend prima stand. Op wat schoonheidsfoutjes na speelde de aanvallers een degelijke wedstrijd, dus was de 0-3 overwinning een juiste afspiegeling van de verhoudingen in het veld.

Hellinga koos als basis uit Bart van Garderen (spelverdeling), Michiel van Dorsten (diagonaalaanvaller), Mats Kruiswijk en Jay Olmstead (passer/lopers), en Renzo Verschuren en Wessel Anker (middenblokkerders/-aanvallers). Uiteraard droeg Dustin Bontrop het tenue van de libero.

Na een gelijk opgaand begin van set 1 nam Draisma Dynamo afstand door enkele goede blokkerende acties en een sterke service-serie van Kruiswijk. Na een Rotterdamse time-out kwam de thuisploeg even iets terug zodat ook Hellinga op 15-17 in een time-out vluchtte. Daarna wist Draisma Dynamo de gashendel weer iets verder open te draaien, en na een tweede time-out van Fusion-coach Rodin Merx eindigde de set in 19-25. Net als in de eerste set creëerde de Apeldoorners via blokkering en goede opslagen een puntenverschil. Twee vroege Rotterdamse time-outs konden hierin geen verandering brengen. Op 13-23 voerde Hellinga een dubbele wissel door (Freek de Weijer voor Van Dorsten en Robin van Capelle voor Van Garderen), en via opnieuw een sterke opslag van Kruiswijk werd het 16-25.

Aan set 3 begon Draisma Dynamo met één wissel. Maikel van Zeist kwam op het midden Verschuren vervangen. De speler die vorig seizoen nog met het tweede van Dynamo in de Topdivisie speelde werd gelijk in het spel betrokken en mocht door het midden enkele punten scoren. Kruiswijk bleef maar sterk serveren waardoor de Apeldoornse voorsprong maar opliep. Op 11-18 liet Hellinga de Australiër Sam Boehm zijn officiële debuut voor Draisma Dynamo maken. Hij mocht tegen de ploeg waarin hij vorig seizoen nog acteerde spelen op de plek die de Canadees Olmstead tot dan toe uitstekend had ingevuld. Het duurde helaas een paar punten voordat de 0-3 overwinning op de borden stond. Pas het vierde matchpoint werd verzilverd: 15-25.

Door de overwinning is Draisma Dynamo koploper, gedeeld met de andere Apeldoornse ploeg die in de Eredivisie opereert, nieuwkomer Coolen Alterno dat eveneens met 3-0 won. Alle andere ploegen lieten één of meerdere steken vallen. Favoriet op de landstitel, Lycurgus, verloor thuis een set aan Inter Rijswijk, en SSS liet een set aan het bezoekende Talentteam. Titelverdediger Landstede ging op bezoek bij Orion en wist daar pas na vijf sets te winnen. Ook VCV en Taurus speelden een vijfsetter, thuisploeg VCV wist de overwinning behalen na een overtuigende vijfde set.

Komende week is er doordeweeks een nagenoeg volledige competitieronde, en daarin staat de topper Draisma Dynamo – Abiant Lycurgus op het programma. In de voorbereiding van het seizoen waren de teams redelijk aan elkaar gewaagd met een licht Apeldoorns voordeel. De ploeg van Hellinga kan aanstaande woensdag voor hopelijk volle tribunes laten zien waar de ploeg staat. Kan het team winnen van de Groningers? Het team wil wel en kan de steun van de supporters daarbij uitstekend gebruiken! Dus kom allemaal aanstaande woensdag naar Omnisport, de wedstrijd begint om 20.00 uur.