Oranje dames klaar voor EK Kwalificatie in Apeldoorn

Dit weekend zijn de Oranje volleybalsters te gast in Omnisport Apeldoorn voor de eerste reeks kwalificatiewedstrijden voor het Europees Kampioenschap van volgend jaar. Jij komt toch ook kijken?! Nederland heeft het getroffen met de loting en is op papier de favoriet in poule B. Buiten Oranje bestaat deze poule uit Oekraïne, Denemarken en Griekenland. Een week na het toernooi in Apeldoorn volgt er een vierkamp in Oekraïne met dezelfde tegenstanders. Na afloop van deze twee rondes wordt de eindstand opgemaakt en plaatst de winnaar zich rechtstreeks voor het EK 2013.

Het team dat als tweede in de poule eindigt, krijgt een herkansing in mei 2013. In poule B bezit Nederland de hoogste positie op de wereldranglijst en zou zich in theorie dus rechtstreeks kunnen plaatsen. Dat vindt ook bondscoach Gido Vermeulen. “Het doel is om eerste te worden in de poule en ik denk dat wij hiertoe in staat zijn”, verklaart hij. “Denemarken is duidelijk het zwakste land in de poule. Tegen Griekenland hebben wij dit jaar in het kader van de European League al vier keer gewonnen.” Vermeulen verwacht de meeste tegenstand van Oekraïne. “Dat is een goed volleyballand en een gevaarlijke tegenstander”, weet hij. “Op het vorige EK in 2011 waren zij er ook gewoon bij.”

Manon Flier en Kim Staelens zijn weer terug

Vermeulen kan in de voorbereiding op het kwalificatietoernooi in Apeldoorn weer beschikken over een bijna volledige selectie van 17 speelsters. Spelverdeelster Kim Staelens en diagonaal Manon Flier kregen na het Olympisch kwalificatietoernooi rust maar hebben zich weer aangesloten bij het team.

Oranje bereidt zich voor op het toernooi in Apeldoorn door een reeks oefeninterlands te spelen tegen België en Bulgarije. Hierna zal de bondscoach bekend maken welke twaalf speelsters in het Omnisport zullen aantreden.

Selectie (deze wordt vlak voor de wedstrijd teruggebracht naar 12 speelsters)

Laura Dijkema (spelverdeler)
Kim Staelens (spelverdeler)
Femke Stoltenborg (spelverdeler)