Uitleg

De Nationale Open Jeugd Kampioenschappen (NOJK) is het belangrijkste jeugdtoernooi dat de Nevobo organiseert. De winnaars mogen zich kampioen van Nederland noemen. Het toernooi bestaat uit drie wedstrijddagen (voorronde, halve finale en finale). De voorronde vindt plaats op zaterdag 3 januari 2015 (de laatste zaterdag van de kerstvakantie), de halve finale op zaterdag 7 februari 2015 en de finale op zaterdag 14 maart 2015. Alle informatie over het kampioenschap is terug te vinden op www.volleybal.nl. Binnen onze vereniging gebruiken we de naam Open Club.

Hoe worden de teams samengesteld?
Alle volleybalverenigingen van Nederland mogen jeugdteams inschrijven voor de Nationale Open Jeugd Kampioenschappen. Deze teams bestaan uit de beste spelers van een bepaalde leeftijdscategorie (A-, B-,  C- en CMV-jeugd).

De jeugdspelers die meespelen, hoeven niet teamgebonden te zijn. Het team kan dus speciaal voor de NOJK worden samengesteld. Jongensteams mogen bovendien meisjes opstellen en in zowel jongensteams als meisjesteams mogen jongere spelers meedoen.

De Nationale Open Jeugd Kampioenschappen worden in vier categorieën gespeeld:

• Jeugd A op 30 september 2014 16 - 17 jaar oud
  • Jeugd B op 30 september 2014 14 - 15 jaar oud
  • Jeugd C op 30 september 2014 12 - 13 jaar oud
  • Jeugd CMV op 30 september 2014 10 - 11 jaar oud

Selectie
Elk najaar selecteren de technisch coördinatoren de jeugdspelers die mee mogen spelen met de NOJK. Deze spelers vormen de voorlopige selectie van één van de NOJK-teams. De voorlopige selectie wordt gepubliceerd op de website onder Teams > NOJK. De samenstelling kan echter later nog wijzigen. De wedstrijden worden gespeeld met de (in de ogen van trainers en coaches) sterkste opstelling. Het kunnen bereiken van de volgende ronde staat immers voorop. Dit betekent dat er vaak met een ‘vaste’ basis gespeeld zal worden. Spelers moeten er daarom rekening mee houden dat zij op een toernooidag weinig of helemaal niet zullen spelen.

Speelrondes
Er zijn drie speelrondes (soms hebben bepaalde teams vrijstellingen voor de eerste ronde). Het toernooi begint met een voorronde die verspreid over het land wordt gespeeld. Tijdens deze voorronde doen bij de meisjes vaak meer dan 100 teams per leeftijdscategorie mee (bij de jongens meestal minder). Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt per regio in drie sporthallen de eerste ronde gespeeld. De winnaars van de voorronde plaatsen zich voor de volgende ronde (de halve finale).

In de halve finale spelen meestal nog zo’n 16 jongens en 32 meisjes teams. Deze halve finale vindt verspreid over het land plaats. De beste acht teams per leeftijdscategorie gaan naar de grote finaledag in maart of april.

Jaap van Kasteel trofee
Alle verenigingen willen graag met zoveel mogelijk teams de finaleronde halen om daar met de beste acht teams van een bepaalde leeftijdscategorie te strijden om de titel Nederlands Kampioen. De vereniging die met alle ingeschreven teams het beste scoort, ontvangt de Jaap van Kasteel trofee en wordt uitgeroepen tot de beste vereniging van Nederland. SV Dynamo heeft een unieke prestatie geleverd door vier jaar achter elkaar (in 2008, 2009, 2010 én 2011) de Jaap van Kasteel trofee te winnen.