Bas Hellinga vertrekt bij Draisma Dynamo

Draisma Dynamo moet voor komend seizoen op zoek naar een nieuwe trainer. Bas Hellinga houdt het na drie seizoenen voor gezien in Apeldoorn. “Na 21 jaar als speler en coach in de eredivisie kies ik voor wat anders”, licht de 41-jarige Draisma Dynamo-coach zijn keuze om te stoppen kort toe.

De docent biologie wil zich na de play-offs volledig richten op zijn maatschappelijke loopbaan en zijn gezin. “Zoals het er nu voorstaat, stop ik voorlopig helemaal met volleybal. Ik denk wel dat het einde verhaal is, al weet je het natuurlijk nooit helemaal zeker”, houdt Hellinga een kleine slag om de arm dat hij wellicht in de toekomst ooit nog eens terugkeert in de volleybalsport.

Prettig samengewerkt
Peter de Vries betreurt Hellinga’s aankondiging. De voorzitter van de Stichting Topvolleybal Dynamo heeft tegelijkertijd begrip voor het besluit. “Het is jammer, maar het is voor Bas zelf denk ik ook wel een goede keuze. Het valt niet mee om het trainerschap te moeten combineren met een baan en een gezin met jonge kinderen, plus dat hij niet in Apeldoorn woont. We waren in gesprek over wat we volgend seizoen willen gaan doen. Hij heeft zelf de knoop doorgehakt. Ik kan alleen maar zeggen dat we drie jaar lang heel prettig hebben samengewerkt. Het enige dat er nog aan ontbreekt, is een prijs.”

Kampioenspoule
Hellinga zal de komende weken alles in het werk stellen om zijn periode bij Draisma Dynamo op gepaste wijze af te sluiten. De scheidende coach heeft er alle vertrouwen in dat zijn ploeg in de kampioenspoule – en mogelijk aansluitend in de play-off finale – een beslissend woordje kan gaan meespreken. “Wij zijn verre van favoriet. Orion zal kampioen moeten worden. Hetzelfde geldt voor Groningen. Vanuit een underdogpositie kunnen wij voor een geweldige verrassing gaan zorgen. Wij zitten midden in een traject. Wij kunnen nog steeds beter”, hoopt Hellinga het mooiste te bewaren voor het laatst.

Het bestuur van de Stichting Topvolleybal Dynamo beraadt zich momenteel over de opvolging van Bas Hellinga. Peter de Vries c.s. wegen de beschikbare opties tegen elkaar af. Binnen afzienbare tijd hoopt de voorzitter de naam van de nieuwe Draisma Dynamo-trainer bekend te kunnen maken.