3-1 winst voor Heren 2 in Wageningen

Heren 2 won afgelopen zaterdag met 3-1 van Scylla in Wageningen. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Niet mooier dan dat het is
De tweede competitiehelft heeft tot op heden nog niet gezorgd voor (enorme) mutaties op de ranglijst. De -voor ons- derde wedstrijd van alle returns tegen Scylla kon hier wel verandering in aanbrengen. Echter de 3-1 uitzege (26-24, 18-25, 25-20 en 25-21) betekende helaas nog niet dat de achterstand op de terechte koploper Donitas minder werd, maar uitlopen doet de Groningse ploeg deze tweede helft ook nog niet. Volgende week volgt de directe confrontatie in ons eigen Omnisport. Benieuwd naar de onderlinge krachtmeting? Kom dan om 16.30 uur kijken! Eerst volgt natuurlijk nog een kort verslag van de wedstrijd van zaterdag 27 januari jl. in Wageningen.

Positief (Facebook)nieuws
De vorige ontmoeting tegen het Wageningse Scylla leverde ons geweldige herinneringen op, maar het nieuws bleek toch niet Facebook-waardig. Een wedstrijdverslag uit Wageningen van vorig jaar (14 oktober) ontbreekt namelijk nog steeds en was wellicht niet positief genoeg om via het sociaal netwerk te delen. Ter herinnering: de gedachte aan de vorige ontmoeting zorgt voor een brede lach. De beste wedstrijd van het seizoen, van begin tot eind het spel gedicteerd. Met slechts 66 punten in 4 sets tegen, als collectief en met overmacht gewonnen. Dat is verleden tijd!

Revanche of herhaling
Stilstaan bij het verleden heeft alleen vaak niet veel zin. De historie telt niet meer, de kansen zijn gelijk. Meer tegenstand viel te verwachten, zij (wellicht) uit op eerwraak/revanche. We waren gewaarschuwd om scherp te starten, direct laten zien dat er geen eer te behalen was. Is dat de tegenwoordige tijd?

Servicedruk maakt het eerste verschil
Na een enerverende en confronterende opwarmperiode begonnen we goed aan de eerste set. Onder leiding van twee sterk fluitende arbiters, die tot in perfectie gehoor gaven aan de ‘let them play’-gedachte van de Nevobo, kwamen we met twee servicebeurten op een 11-8 voorsprong. Halverwege de set stond al weer een gelijke stand (12-12) op het telbord, want de thuisploeg liet zien over dezelfde kwaliteit te beschikken. Pas vanaf een achterstand van 16-20 kostte het terughalen van de opslag steeds nog maar één punt en daar tegenover scoorden we wel steeds een extra punt op eigen service. Zelfs één setpunt tegen zorgde niet voor onrust en met 26-24 werd de set winnend afgesloten. Scylla besloot zich niet gewonnen te geven en bleek in staat om het goed verzorgde spel (met name in de passing) te continueren. Onze series bleven achter, teveel directe opslagfouten en binnen de kortste keren was de eerste setwinst van de thuisploeg tegen ons een feit (18-25). De korte (zelf)reflectietijd tussen set 2 en 3 bleek voldoende te zijn om het volgende anders te doen: andere basisopstelling, andere startrotatie en andere startafspraken (serviceopdracht). Over het effect en de uitvoering ervan kunnen we slechts tevreden zijn, want met 25-20 ging deze (vaak zo belangrijke) derde set weer naar ons. Natuurlijk geen reden(en) om aanpassingen door te voeren, maar een ‘come-back’ van de thuisploeg leek in één opslagreeks in de maak. Maar liefst acht (!) opeenvolgende punten tegen zorgden voor time-outs en meerdere gedwongen wissels (ondanks dat deze achterstand zeker niet direct te wijten aan hun was). Nu waren het beide middenmensen die vanaf linksachter de passlijn alle hoeken van het veld (links, rechts en zelfs kort) lieten zien. Meerdere directe aces op hun conto maakten opnieuw setwinst mogelijk en dat werd gelukkig ook verzilverd (25-21).

Ook nu weer positief nieuws
Dat Scylla -nu wel weer met hun vertrouwde diagonaal in het veld- revanche wilde nemen, was duidelijk voelbaar. Ze speelden met flair en enthousiasme, sterk in de passing en blokkering. Ze hebben zeker laten zien stappen gemaakt te hebben, geleerd van de vorige ontmoeting en hebben ons doen zweten. Toch kunnen we zeer trots zijn op het resultaat van deze wedstrijd. Niet puur de uitslag (weer een overwinning op onbekend terrein), maar de spelers die -heen en terug- stuk voor stuk in het veld kwamen, droegen bij aan winst. Zij maakten allemaal het verschil aan opslag, in de aanval, met hun blokkering, de keuzes en verdedigingsacties. Dat moet toch vertrouwen geven!

De kraker
Aankomende zaterdag staat de topper met de nummer 1 (Donitas) op het programma. Het belooft een prachtige dag te worden, met vanaf 16.30 uur op half centrecourt in de topsporthal van Omnisport de topwedstrijd, na afloop in ons gezellige Dynamo Café een heerlijk (Hertog Jan) biertje en afsluitend een verjaardagsfeestje van een speler die dertig wordt.