Heren 2 wint met 3-1 van Avior

Heren 2 won zaterdag met 3-1 van Avior. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Blue Monday, een stukje leuker of niet?

De eerste competitiezaterdag van 2018 is een feit. Na een periode van het Glazen huis, de Kerstdagen, het 25-jarig Internationaal Jeugdtoernooi, Oud & Nieuw en de NOJK nu eindelijk weer de volledige aandacht voor de competitie. Wat zeggen de gelukswensen voor een gezond, gelukkig en succesvol nieuwjaar ons nu nog? De tegenstander op deze zaterdag de 13e waren de (oranje-) blauwen, van achter de IJssel (Avior H1 uit Schalkhaar). Net zoals de heenwedstrijd werd het een 3-1 overwinning: 25-19, 25-21, 26-28 en 25-20.

Woorden betekenis geven
Succes en geluk zijn mooie woorden, die we naar elkaar uitspreken, maar moeten nog wel een betekenis krijgen. Deze betekenis moeten we er écht zelf aan geven. Iets anders dan een straatje oudejaarsloten kopen en hopen miljonair te worden. Het doel voor deze wedstrijd was dan ook niet cryptisch omschreven, zonder complexe algoritmes die slechts door computers te ontcijferen zijn en ook pas later zijn waarde krijgt. ‘Gewoon’ proberen virtueel de achterstand op de koploper tot 5 punten/één wedstrijd verkleinen door te spelen met strijd en een simpel plan: hun passlijn dusdanig ontregelen (hun beste passer volledig ontlopen), zodat we in de blokkering en verdediging kansen zouden krijgen.

Maandag is het blue Monday, de somberste dag van het jaar. Toch echt anders dan de zaterdagavond die voor sommigen ook ‘blauw’ eindigt. Toch gingen we de wedstrijd in om de maandag een stuk leuker te maken. Door met een gedachte én strijdlust te spelen, met wellicht de winst tot gevolg.

Van plan tot uitvoering
Een plan kan vaak nog zo simpel zijn, de uitvoering ervan blijkt vaak des te lastiger. Ook de tegenstander anticipeert namelijk op hetgeen gebeurt. Toch lieten we in de eerste helft van de openingsset zien dat het wél kan. Na de 13-3 voorsprong (waarvan twee servicefouten Avior meer dan de helft van de punten opleverden) zorgden foutieve inschattingen (in/uit) en persoonlijke foutjes voor meerdere achtereenvolgende punten (twee serie van 3 en één reeks van 5 punten) tegen. In het slotstuk herstelden we ons nog ruimschoots op tijd en was de eerste setwinst van 2018 een feit (25-19). De hoofdmacht uit Schalkhaar kwam in set 2 sterk(er) uit de startblokken. Na meerdere killing blocks tegen keken we al snel tegen een kleine achterstand aan (1-4), maar met één sprongservicebeurt werd deze eerste achterstand meteen gecorrigeerd (5-4). Halverwege de set kreeg de time-out op 15-15 een positief vervolg. Na een punt cadeau (door een foutieve opslag) scoorden we twee keer een extra punt op eigen service, terwijl de derde en vierde keer ingeleid werd door het zelf scoren van de side-out. De 25-21 zege bracht ons op een comfortabele 2-0 voorsprong. Ook in de derde set bleven we tot aan 23-19 aan de goede kant van de score, maar geen van de twee setpoints (op 24-22 en 24-23) wisten we uiteindelijk te verzilveren. Het onnavolgbare enthousiasme van de tegenpartij werd met setwinst beloond, hetgeen voor ons een domper betekende. Niet eenvoudig om dan de knop weer om te zetten, om vooruit- in plaats van terug te kijken. Na een moeizame start (4-6) zorgden nu weer goede opslagen en dito acties in de blokkering en verdediging voor een positieve afsluiting. Onevenaarbare reddingen zorgden voor een prachtig schouwspel en het besef dat inzet beloond wordt. Met een ferme klap werd ook de vierde en laatste set gewonnen (25-20). De eerste 3-1 uitzege betekent virtueel 4 punten inlopen op de nummer 1 en behoud van de nummer 2-positie.

Blue Monday, of toch niet?
Zeker zijn van de winst in uitwedstrijden hoort nog niet tot ons (vaste) patroon. Wel is er een enorme progressie ten opzichte van vorig seizoen waarneembaar. Dat stemt tevreden en geeft vertrouwen om onze doelstelling nog niet te wijzigen. De -misschien wel torenhoge- ambities zorgen wel voor teleurgestelde spelers en staf. Het puntverlies was - misschien wel- onnodig en draagt zeker niet bij aan een vrolijke maandag.

De eerste thuiswedstrijd van 2018
Aankomende zaterdag spelen we weer in onze vertrouwde topsporthal. Vanaf 16.30 uur zullen we de strijd aangaan tegen Sovoco H1 uit Soest. De heenwedstrijd werd (overigens met in iedere set een close call) met 4-0 gewonnen. Of het ons ook in de return lukt een identieke uitslag neer te zetten zullen we zaterdagavond weten.