Heren 2: geen goede dinsdag en zelfs geen wederopstanding in laatste uitwedstrijd

In verband met de NOJK was de wedstrijd van Heren 2 tegen Wik Groot-Ammers verplaatst naar een doordeweekse dinsdagavond. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

Vooraf hielden we nog rekening met dé kans om een afwijkende en zeer positieve score neer te kunnen zetten in een uitwedstrijd (iets waar we dit seizoen enorm veel moeite mee hebben). Deze wens kwam al snel bedrogen uit en het werd met 21-25, 22-25, 26-16 en 15-25 een troosteloze 1-3 nederlaag.

Spelen zoals we trainen lukt niet
In de allerlaatste uitwedstrijd van het seizoen 2016/2017 was de opdracht vrij eenvoudig. Proberen het niveau van een gewone trainingsavond nu eens in een onbekende speellocatie neer te zetten. Samen met het benoemen dat het de enige kans is om de spanning tot in de laatste speelronde te bewaren (wat blijkbaar toch veel druk opleverde). Zonder groots te spelen kwamen we in de eerste set nog op een 17-13 voorsprong. Echter deze verdween in één servicebeurt van maar liefst 9 punten op rij -met onder andere twee aces, twee tikballen aan eigen zijde, één tikbal uit en een verdedigde tikbal- als sneeuw voor de zon. Lef en geloof maakten plaats voor angst en schaamte na 21-25 bij de eerste setwissel.

Ook in set 2 bouwden we een ruime voorsprong (13-8) op, maar werden op een stand van 17-17 gedwongen een time-out te nemen. Deze tijdelijke rust had geen enkel effect en met 22-25 keken we na meerdere series van punten achter elkaar tegen 0-2 in sets aan.

In de derde set mocht Mike van Cooten (speler van H6) vanaf het eerste fluitsignaal proberen de wedstrijd te kantelen op zoek naar de negende vijfsetter. Met twee blokpunten, rustige passes, meerdere geweldige reddingen (die we nooit eerder op een training en/of in de wedstrijd waargenomen hebben) en overtuigende aanvallende acties maakte hij hét verschil en zo werd het een 25-16 overwinning.

In de vierde set zakten we weer terug naar het niveau in de eerste twee sets en met 15-25 werd Wik in wellicht één van z’n laatste wedstrijden in de eerste divisie (de ‘veilige’ negende plek lijkt alleen met een wonder nog haalbaar) als winnaar uitgeroepen. De statistieken waren niet eerder zo slecht: (ongeveer) 20 directe passfouten, ontelbaar veel foute opslagen (zelfs tot 4 stuks achter elkaar), slechts 10% van de tikballen (in totaal wel 20 gespeeld) gescoord en een eenzijdig spelbeeld (minder dan 5 ballen op eerste tempo gespeeld) met voortdurend een tweemansblok tegen.

Eén conclusie?
Kortom, het werd dus géén goede dinsdag en ook -met een uitmuntend spelende tiener uit onze eigen jeugdopleiding- kwam er geen wederopstanding. Met Goede Vrijdag en Pasen in aantocht, tijd om stil te staan bij wat we in de laatste wedstrijd op zaterdag 22 april om 16.30 uur in ons eigen Omnisport tegen VCV willen laten zien. Ik hoop dat we ons nog kunnen opladen en uiteindelijk tot één conclusie kunnen komen: thuis waren we (bijna) onverslaanbaar. Dan toonden we onze ware kracht, terwijl het wennen aan de -voor ons lage en kleine- andere speelvelden ons niet in voldoende mate lukte en juist dat ging in ons hoofd zitten.