Heren 2 verliest met 3-2 van VCN

Ondanks het feit dat Heren 2 zaterdag een 3-2 nederlaag moest incasseren tegen VCN, voeren ze na drie rondes samen met VCV (10 punten) de ranglijst aan. Sliedrecht Sport (9 punten) en VCN (8 punten) volgen op plek twee en drie. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

De ‘big points’ in set drie niet kunnen maken was doorslaggevend in de 3-2 nederlaag

Afgelopen zaterdag mochten we zowel onze ongeslagen status als de koppositie in de eerste divisie B verdedigen, maar met slechts twee gespeelde wedstrijden zegt dit natuurlijk nog niet zoveel. Met VCN wisten we vooraf al dat we een lastige, taaie tegenstander troffen. Niet de bekende namen uit de historie van de (beach)volleybalsport of de uitgesproken ambities, maar de uitslagen van hun beide competitiewedstrijden gaven dat aan. Niets bleek minder waar en het werd uiteindelijk een spannende vijf setter die ons slechts twee wedstrijdpunten opleverde voor de ranglijst: 2-3 (26-24, 20-25, 26-28, 25-18 en 10-15).

In de berichtgeving van de Volleybalkrant werd een spannend treffen al aangekondigd. Zo stond de top 4 in de derde speelronde tegenover elkaar. De eerste set begonnen we erg voorzichtig (geen servicedruk en meerdere onbenutte rallykansen) en scoorden wel ‘clean’ onze eerste side-outs. Hetzelfde lukte de hoofdmacht uit Capelle aan de IJssel tot een stand van 8-8. Daarna maakten we voor het eerst een korte serie, waarin we ons spel meer en meer aan de tegenpartij oplegden. Gedurende het verdere verloop van set één bouwden we gestaag onze voorsprong uit en verkrampten bij het zicht op de setwinst, terwijl zij juist met heel veel servicedruk (en dat lukte ook) het gat probeerden te dichten. Enigszins gelukkig kwamen we opnieuw op setpunt en wonnen met 26-24.

Hetzelfde spelbeeld vervolgde zich in het tweede bedrijf, maar nu liepen we voortdurend tegen een kleine achterstand aan. Zelfs de vele (langdurige) wissels konden het verschil helaas nog niet maken (iets wat de drie invallers -Rik Wagendorp, Sander den Hollander en Richard Janssen- later in de wedstrijd wel deden) en al snel stond het 1 – 1 in sets.

De derde set leek een kopie te worden van de openingsset, waarbij wij voortdurend aan de goede kant van de score stonden. Tot aan de 24 punten leken we niet te stoppen en op 24-22 kregen we (op eigen service) een opgelegde rallykans om setwinst af te dwingen. Juist op dit moment bleek het scorend vermogen van hun oude pinch hitter te groot (bijna hetzelfde als in de eerste set gebeurde) en op 26-25 voor rekenden we ons Rijk (Kelderman resp.) met een -in onze ogen- technisch fout gespeelde tweede bal. Helaas bleek het niet ‘de week van de technische fouten’, maar ‘de week van de opstellingsfouten’ te zijn (er werd aan beide kanten meerdere keren afgefloten voor een foute opstelling). Een beslissing waar we ons wel snel bij neerlegden, want we hadden het verlies van deze set aan onszelf te danken: “Als je de gecreëerde kansen niet benut, dan verdien je ook niet om (de set) te winnen.”

Het verlies speelde ons bij de start van de vierde set ook parten. Vanaf de stand 1-4 toonden we weer aan waarom we de eerste twee competitiewedstrijden gewonnen hadden. Met een doelgerichte servicedruk en een heerlijke afstemming tussen blokkering en verdediging was het voor onze gasten uit het westen van het land erg lastig om tot scoren te komen. Fantastische flipperkastverdedigingen, torenhoge en loepzuivere onderhandse overname set-ups, maar ook snoeiharde kill blocks deden het (gedurende de wedstrijd toegestroomde publiek) doen genieten. De gelijkwaardigheid tussen beide teams was ook in de eerste helft van het sluitstuk zichtbaar. Echter in één rotatie gaven we zelf de kans op een positief eindresultaat weg. Dat kwamen we helaas als team nooit meer te boven. Al met al moeten we constateren dat het ruim twee uur durende schouwspel een waardige vervanging was voor het afgelaste concert van Jan Smit. Het was bijna écht de moeite waard om naar Apeldoorn te komen!

De stand op de ranglijst doet vermoeden dat ook de laatste (uit)wedstrijd voor de herfstvakantie het beste van ons spel (en gedrag) vraagt. Zo voeren we na drie rondes samen met VCV (10 punten) de ranglijst aan en volgen Sliedrecht Sport (9 punten) en VCN (8 punten) op plek twee en drie. Zaterdag 15 oktober mogen we om 15.00 uur in sporthal De Stoep in Sliedrecht spelen tegen de reserves van de club waarvan het eerste team vorig seizoen met ons de strijd aanging tegen degradatie. Het belooft weer een enerverend treffen te worden met het team dat slechts één punt minder heeft.