Een goed begin voor Heren 2: 3-1 winst tegen VCV

Heren 2 speelde zaterdag uit tegen VCV. Lees het wedstrijdverslag van trainer/coach Jorg Radstake.

De balans na één wedstrijd: 3-1 winst en het negatieve effect van de nieuwe spelregels

Op het allereerste affiche van het volleybalseizoen 2016/2017 stond al direct een topwedstrijd: VCV H1 versus SV Dynamo H2. In deze openingswedstrijd begon het thuisspelende team dat graag -middels loting- in de eredivisie uit wilde komen als (torenhoge) favoriet aan de wedstrijd in een goed gevulde Sporthal West, waar ook met de ballenkinderen, quickmoppers en een speaker de ambities van dit ‘nieuwe’ eerste herenteam niet onder stoelen en banken werden geschoven.

Toch verliep het helemaal anders en wist SV Dynamo H2 bijna het hele duel te domineren. Na ruim anderhalf uur spelen en minstens een kwartier discussie nam de uitspelende ploeg met 3-1 (25-23, 15-25, 18-25 en 21-25) vier wedstrijdpunten terug mee huis en alleen de verbijstering over het verlies en het ongeloof over het toepassen van de nieuwe spelregels door de arbitrage bleef in Veenendaal achter.

Om het volleybalplezier te verhogen heeft de Nevobo (weer) meerdere regelaanpassingen doorgevoerd. Van onder andere het weglaten van lijnrechters, de toss, het verplicht verzamelen op de achterlijn na een set en het verbieden van het verhinderen van het directe zicht naar de serveerder (schermen) tot het verbod op het (minimaal) passeren van de middenlijn tijdens een actie en het meermaals inbrengen van dezelfde wisselspeler in één set. Moeilijk te begrijpen voor niet alleen de (niet-volleyballende) toeschouwers en zelfs voor spelers die al jarenlang de sport met plezier beoefenen. Speel je volleybal niet gewoon omdat je plezier aan het spelletje beleeft? Het gaat immers toch gewoon om het samen spelend komen tot een score ten opzichte van het voorkomen ervan?

In ieder geval zorgen (een deel van) deze nieuwe spelregels voor onnavolgbare beslissingen door de arbitrage. De ruimte voor eigen interpretatie zorgde in deze wedstrijd zeker voor spelbederf, voor het publiek, beide teams (en als winnende coach mogen we dat zeker zeggen) en misschien ook wel voor beide scheidsrechters? Eén ding is zeker: In deze openingswedstrijd wisten wij hier als team het beste mee om te gaan. We lieten ons niet afleiden en frustreren door het enorme aantal afgefloten voetfouten, maar hebben er ook last van (gehad). Vandaar dat we wel onze mening willen geven. “Beste Nevobo, misschien is het nu al tijd om zeker één, maar wellicht meerdere spelregels acuut weer terug te draaien! Dat zal zeker bijdragen aan meer volleybalplezier! Of moeten we als trainers/coaches zelf maatregelen nemen en arrangementswijzigingen toepassen?”

Toch hebben we ook wél veel plezier beleefd aan deze wedstrijd. Met de -door Sjoerd Aalders- ingevoerde actie “Jij kan het verschil maken!” kunnen we meerdere bijzondere spelacties van elkaar nomineren en waarderen, met het doel om buiten jouw comfortzone te treden en zodoende een extra bijdrage te leveren. Een niet eenvoudige taak, blijkt na één wedstrijd. Is het de flipperkast-verdediging van Rik Aalders (naast de stijg achter uit ‘oude’ doos), de voorbedachte tactische eerste tempobal van Peter Langevoort, de directe service-ace op 15-13 in de vierde set van Ruben de Vries, de uit de schouder geslagen eerste tempobal van Jeffrey van Apeldoorn of toch de slimme tikbal via de blokkering tegen de antenne van Lars Aalders, de bal van Sjoerd Aalders achter een dalende blokkering  of de verdedigende acties van onze passende libero Jelle Overvelde? Zeker is wel dat het  -naast de nieuwe warming-up (warm zijn ze zeker geworden)- nu al een positief effect gehad heeft en hopelijk kunnen we elkaar zo blijven stimuleren iets extra’s toe te voegen. Niet alleen als basisspeler, maar ook als wisselspeler. De competitie is namelijk nog lang en één ding is zeker, we hebben elkaar nog ongelooflijk hard nodig!