Diploma voor jonge scheidsrechters

Gisterenavond zetten 11 jonge scheidsrechters onder applaus van ouders en collega-scheidsrechters hun handtekening onder het diploma  'Volleybalscheidsrechter 2 jeugd' en 'Volleybal scheidsrechter 2'.
Aileen Hatamy (14 ), Iris Koedijk (12), Carlinde Meijer (14), Janine Wijngaards (14), Roos van Werven (11) en Tim Boekhoudt (13) mogen op grond van dit diploma van de Nevobo jeugdwedstrijden (m.u.v. Topklasse) en seniorenwedstrijden 3e en 4e klasse fluiten.  Annemarieke Klaasen (17), Tim Jacobsen (17), Tim Scholten (16), Valentin Helsoot (15) en Hans Vriend (16) ontvingen hun 2e scheidsrechterdiploma en mogen nu alle jeugd- en seniorenwedstrijden (t/m 1e klasse) fluiten.
Hoe trots kun je zijn op deze jonge mensen? Heel trots!  In ruim twee jaar tijd is het Jeugd Arbitrage Corps uitgegroeid tot een groep van 20 jonge mensen die zich samen verantwoordelijk voelt voor de wedstrijden die in de jeugdcompetitie gefloten moeten worden. Als onverwacht iemand een wedstrijd toch niet kan fluiten, is een berichtje plaatsen in de WhatsApp groep voldoende: een vervanger meldt zich snel.

Een diploma en wat mag je nu fluiten?

De Nevobo kent 2 diploma's voor scheidsrechters die wedstrijden in de eigen hal fluiten. 'Volleybalscheidsrechter 2 jeugd (VS2J)' en 'Volleybalscheidsrechter 2 (VS2)'. De VS2J mag jeugdwedstrijden (m.u.v. Topklasse) en 3e en 4e klasse senioren fluiten. De VS2 mag daarnaast 1e en 2e klasse senioren en Topklasse jeugd fluiten.
De begeleiding van het Jeugd Arbitrage Corps vindt de indeling te grof voor onze scheidsrechters. Het fluiten van een 3e klasse C-jeugd wedstrijd met 12 jarigen is toch iets anders dan een Hoofdklasse A-jeugd wedstrijd met speelsters van 18 jaar. In overleg met de scheidsrechter zetten we een route uit van wedstrijden die ze mogen fluiten.

Zijn zij zo goed of toch niet ....

Ik kom regelmatig op bijeenkomsten waar scheidsrechtercoördinatoren van verenigingen samen komen om te praten over zaken als 'hoe zorg je dat op elke wedstrijd een scheidsrechter staat?'. Veel verenigingen erkenen dat zij het moeilijk vinden om voldoende scheidsrechters te vinden. Een enkele keer vertelt iemand met trots dat hij het goed geregeld heeft: al jaren werft hij elk seizoen 20 nieuwe scheidsrechters. Ik kan het dan niet laten om even op de competitiesite van de Nevobo te kijken hoeveel wedstrijden die vereniging dan wel niet per seizoen speelt en dan de prikkelende opmerking te plaatsen: 'dan heb je toch na 3 seizoenen meer scheidsrechters dan wedstrijden!'. Dan komt 'de aap uit de mouw': veel durven uiteindelijk toch niet te fluiten of fluiten slechts één wedstrijd omdat het moet.

Trots op onze scheidsrechters en stimulerend en veilig sport klimaat!

Zijn wij dan zo goed? Natuurlijk, het gaat bij ons ook niet altijd goed. Er fluit ook wel eens per ongeluk een beginnend scheidsrechter een beslissingswedstrijd in de hoofdklasse of een wedstrijd op een niveau dat hij of zij nog niet zo goed aan kan.
Maar waar wij als vereniging heel trots op mogen zijn is dat op twee na alle scheidsrechters van het Jeugd Arbitrage Corps waar we 2,5 jaar geleden mee begonnen nog steeds fluiten! De twee zijn niet gestopt omdat ze het niet meer leuk vonden maar omdat school iets meer van ze vroeg, en één lid dat even een uitstapje maakte naar een andere vereniging komt weer terug en wil weer fluiten!

Het is niet vanzelfspreken dat dit nu al 2,5 jaar zo goed gaat. Dit heeft niet alleen te maken met het enthousiasme van de kinderen, de stimulans van hun ouders en de begeleiding, maar zeker ook met een veilig sport klimaat in onze hal dat onze vereniging zo kenmerkt. Er zijn veel coaches en ouders in het publiek die anderen durven aan te spreken als er iets te fel wordt gereageerd op een beslissing van de scheidsrechter.  Daar mogen wij als vereniging trots op zijn!