Van teamtraining naar techniektraining

Bij SV Dynamo trainen alle jeugdteams en CMV teams standaard 2 keer met hun team of in combinatie met andere teams. Vanaf komend seizoen gaan we dat anders doen en zal elk team in de B en C jeugd en CMV niveau 6 & 5 één teamtraining hebben. Gaan we hiermee afstappen van het standaard 2 keer trainen bij de jeugd en het CMV? Nee, we gaan het 2e moment alleen op een andere manier inrichten en we lichten ook toe waarom we het op deze manier gaan doen. NB: voor CMV niveaus 2, 3 en 4 en voor de A-jeugd zullen er wel 2 trainingen per team worden ingeroosterd. Voor deze teams geldt de nieuwe trainingswijze niet.

Praktische invulling techniektrainingen

Vanaf komend seizoen zal het 2e trainingsmoment voor alle B- en C-jeugd en voor CMV niveau 6 & 5 een techniektraining worden. Dit zal niet worden ingeroosterd op teamniveau maar op leeftijdsniveau.

Voorbeeld voor de meisjes C-jeugd
Alle speelsters die zijn ingedeeld in een meisjes C team zullen allemaal op hetzelfde moment trainen tijdens de techniektraining. Dit zal gebeuren op meerdere velden op hetzelfde tijdstip, bijvoorbeeld van 17.00-19.00 uur. Binnen de techniektrainingen meisjes C worden wel groepen op niveau gemaakt die dan samen op één veld trainen. Voor het indelen van de groepen wordt gekeken naar het individuele ontwikkelingsniveau. Voor de B en C-jeugd komen er aparte groepen voor jongens en meisjes. Voor CMV niveau 6 en 5 worden er ook aparte groepen voor de jongens en meisjes gemaakt die op dezelfde tijd maar op verschillende velden gaan trainen.

We krijgen dus de volgende techniek trainingen:
• Niveau 5
• Niveau 6
• Meisjes C
• Jongens C
• Meisjes B
• Jongens B

Bredere inzet van (onze) ervaren/goede trainers als hoofdtrainer

Omdat we tijdens de techniektrainingen met alle spelers/speelsters in een leeftijdscategorie op hetzelfde moment trainen, kunnen we meer ervaren c.q. goede trainers efficiënter inzetten. Deze opzet geeft ook mogelijkheden om goede opleidingstrainers vanuit de regio aan onze vereniging te verbinden.

Zo hebben we voor de jongenslijn Robert Horstink al vast kunnen leggen als hoofdtrainer en zijn we ook bezig om voor de meisjeslijn een hoofdtrainer aan te stellen. Samen met onze ervaren trainers zorgt dit ervoor dat komend seizoen bij elke techniektraining een hoofdtrainer aanwezig is. De hoofdtrainer wordt ondersteund door één trainer per veld die de training op dat veld leidt. Op deze manier ziet de hoofdtrainer niet één team via de teamtraining (zoals de afgelopen jaren het geval was) maar alle spelers in een bepaalde leeftijdscategorie minimaal 1 keer per week.

Daarnaast kunnen de hoofdtrainers de trainers op de niveaugroepen ook weer verder opleiden in het kader van “train de trainer”. Zo kunnen we het niveau van ons trainerscorps in zijn geheel omhoog brengen.

Technieken en overige basisvaardigheden zijn DE bouwstenen van het volleybal

Volleybal is de ultieme teamsport, maar zonder een goede beheersing van de technieken en andere basisvaardigheden in het volleybal kom je er niet. Door de focus via de techniektraining (nog) meer op het goed aanleren van de technieken en overige basisvaardigheden te leggen, kunnen we onze jeugd nog beter opleiden. Dit zal resulteren in beter volleybal en een hoger spelniveau en daardoor (nog) meer plezier in het volleyballen.

Individuele ontwikkeling staat voorop

Door het werken met techniektrainingen kunnen we meer de aandacht leggen op het individu en dat sluit (beter) aan bij het beleid van SV Dynamo waarin de individuele ontwikkeling van een speler/speelster en het spelplezier voorop staat. We kunnen ook makkelijker schuiven met spelers en speelsters. Elke training kan een speelster/speler eenvoudig aansluiten bij een andere groep. In de afgelopen jaren moesten we hiervoor altijd zoeken naar een oplossing binnen het trainingsrooster met alle praktische problemen van dien: andere dagen, andere tijden en geen ruimte bij het best passende team.

Nevobo en RTC

Naast de trainingen van SV Dynamo kan talentvolle jeugd ook trainen bij de RTC’s (Regionale Talent Centra van de Nevobo) en als je echt heel goed bent bij de selectiegroepen, pre-jeugd, jeugd en jong Oranje op Papendal. Sinds afgelopen seizoen is er ook een RTC in Apeldoorn. SV Dynamo werkt nauw samen met de Nevobo en het RTC en stuurt alle talenten naar de RTC selectietrainingen in Apeldoorn. De afgelopen jaren trainden een redelijk aantal Dynamo spelers en speelster bij het RTC en ook voor het komende seizoen zijn er weer de nodige spelers/speelsters van SV Dynamo geselecteerd.

Met het invoeren van de techniektrainingen binnen SV Dynamo sluiten we (nog) beter aan bij het opleidingsmodel van de Nevobo en kunnen we nog beter samenwerken. We halen de opzet van de RTC trainingen de vereniging SV Dynamo binnen. De inhoud en manier van aanleren binnen de techniektrainingen zal dan ook intensief worden afgestemd met de RTC trainers en de Nevobo.

We kiezen er bewust voor om dit te verankeren binnen de trainingsopzet van de vereniging en niet om extra trainingen aan te bieden aan de talenten van SV Dynamo (naast de teamtrainingen). Op deze manier maken we er zoveel mogelijk één integrale jeugdopleiding van waarvan alle jeugd van SV Dynamo kan profiteren.

Meer informatie

Er zal binnenkort een bijeenkomst worden georganiseerd waarin een extra toelichting wordt gegeven over de techniektrainingen en waarin ruimte is voor het stellen van vragen.