Dynamo maakt werk van een veiliger sportklimaat

Steeds meer verenigingen vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aan voor trainers, coaches en vrijwilligers die betrokken zijn bij de jeugd. Ouders moeten er immers op kunnen vertrouwen dat hun kinderen in veilige en betrouwbare handen zijn. Ook Dynamo heeft VOG’s aangevraagd voor iedereen die te maken heeft met jeugd onder de 18 jaar: bestuursleden, leden van de technische commissie, minicommissie, jeugdcommissie, seniorencommissie en het zaalteam van Dames 1 en Heren 1.

Wat is een VOG?
De VOG is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van een persoon geen bezwaar oplevert voor het vervullen van een specifieke taak.

Een VOG is één van de maatregelen die een sportvereniging kan nemen om de kans op vervelende gebeurtenissen binnen de club te verkleinen. Het geeft meer zekerheid over het verleden van (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders of verzorgers en het vermindert de kans dat personen die in de fout zijn gegaan een functie bij een sportvereniging kunnen uitoefenen.

Vertrouwenspersoon
Elly van de Kemp, vertrouwenspersoon binnen SV Dynamo, coördineert het aanvragen van de VOG’s in samenwerking met alle betrokkenen. Geen VOG betekent geen trainen geven. Wil je meer weten over wat de vertrouwenspersoon voor je kan betekenen, kijk dan onder Dynamo > voor leden > vertrouwenspersoon op de website.