Volleyballen iets voor jou? 
Geef je op voor 3 x gratis trainen, Info over lidmaatschapLid worden

Geef je op voor Court crew H1/D1

 

 

 

 

 

 

 

Bestel je pizza voor Super Saturday! 

 

 

 

Volleyballen iets voor jou? 
Flyer (2 t/m 18 jaar)

 

 

 

 

 

 

Ja, ik kom ook naar het wereldcafé ledenraadpleging op woensdag 31 oktober 


 

 

Kom naar het eindfeest op zaterdag 21 april! 

 

 

 

 

 

Laatste Super Saturday op 7 april, bestel een Domino's pizza

 

 

 

 

Nieuw voor peuters en kleuters:
nijntje Beweegdiploma en Sportspeeltuin

 

 

Workshop over effectief leren voor alle trainers

De technische commissie nodigt alle trainers van Dynamo uit voor een workshop over effectief leren en een verhoogde efficiency op het oefenveld. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. De workshop wordt gegeven door Marinus Wouterse, trainer van SV Dynamo Dames 1, docent bij de Nevobo en opleider bij het NOC/NSF. Marinus is ruim dertig jaar werkzaam als (volleybal) trainer, van jeugd tot en met de eredivisie. De workshop is op woensdag 17 december van 19.30 tot uiterlijk 22.00 uur in het Dynamo Café en maakt onderdeel uit van een trainings- en opleidingsprogramma voor alle trainers van Dynamo. Meer informatie over de workshop van Marinus kun je lezen onder ‘lees het hele bericht’.


Workshop

 

Valt er iets te leren van leren leren, komen tot motorisch en impliciet leergedrag

Practice does not make perfect. Only perfect practice makes perfect. (Vince Lombardi)

 

Op de Nederlandse sportvelden wordt heel veel geoefend en getraind. We moeten ons afvragen of dat allemaal wel zo efficiënt verloopt. Veel herhalen of juist veel variatie? Vanuit vaste, gesloten oefenvormen of juist open en/of doordraai oefenvormen? Moet het altijd moeilijk of mag het ook eenvoudig?


Als we het over het verbeteren van technieken hebben, mogen we ons afvragen of we daarin nog wel succesvol zijn. Is meer altijd beter? Werkt het effect van al het oefenen wel door in de uiteindelijke prestatie? Wat doen we met onze feedback? Praten we teveel of moeten we onze toekomstige sterren juist van minder talige informatie voorzien? Wat is de relatie tussen de motivatie van de speler en zijn trainingsregiem?


Deze vragen hebben allemaal te maken met “hoe we leren”. Vaak wordt vergeten dat uiteindelijk alle bewegingen door het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) worden aangestuurd. Wat is de rol van die hersenen bij leren? Hoe leren we? Hoe zit dat met het puberende brein? In de laatste 10 jaar zijn wetenschappers tot vernieuwde inzichten gekomen die de kennis over motorisch leren danig door elkaar hebben geschud. We weten steeds meer over het lerende brein. Op basis van die kennis zouden we gerust kunnen stellen dat onze manier van denken, trainen en coachen, kortom de inzichten over het aanleren en verbeteren van technische vaardigheden ‘opgeschoond’ moeten worden.


Marinus Wouterse, trainer van Dames 1, docent bij de Nevobo en opleider bij het NOC/NSF, is ruim dertig jaar werkzaam als (volleybal) trainer van jeugd tot en met de eredivisie. In het dagelijkse leven is Marinus werkzaam met jongeren met Niet Aangeboren Hersenletsel. Hij heeft zich de laatste jaren bezig gehouden met inzichten over motorisch leren.


Nieuwsgierigheid naar impliciet leergedrag, differentieel leren en het (motorisch) lerende brein heeft hem ertoe aangezet zich daar meer in te verdiepen. Na verloop van tijd heeft hij theorie en praktijk bij elkaar gebracht en geprobeerd een vertaalslag naar de balsporten te maken. In zijn verhaal komen zaken als impliciet en expliciet leren aan bod. Wat houdt “deliberate en dyad practice” in. Hoe moeten we feedback en video-feedback gebruiken? Wat is de rol van onze spiegelneuronen? Wat is “clearing” en wat is nou precies differentieel leren? Ook zal de betekenis van foutloos leren worden besproken.


Gedurende de praktijktrainingen zullen we proberen ideeën over praktijk en theorie elkaar af te laten wisselen. Een theoretisch verhaal immers is mooi, maar hoe ziet dat er nou in de praktijk uit? Effectief leren en een verhoogde efficiency op het oefenveld lopen als een rode draad door zijn verhaal.