De knapste mannen verslagen

Afgelopen week was er tijdens de bedroevende prestatie tegen US in Amsterdam een lichtpuntje, het debuut van Sander den Hollander in de topdivisie. Misschien dan nog een lichtpuntje, we hielden een punt over aan de ontmoeting in Amsterdam. Deze week weer een uitwedstrijd, Sliedrecht Sport. De ploeg uit Sliedrecht is al jaren aanwezig in de topdivisie en hun afvaardiging bij de knapste volleyballer van Nederland versloeg onze Daan. Knappe mannen dus, tegen iets minder knappe mannen.

Hoewel we de mannen uit Sliedrecht vaak tegen zijn gekomen is dit de eerste ontmoeting in de topdivisie. Dat ook de thuisploeg dit als een speciaal moment beschouwde blijkt wel uit het feit dat ze de NOS hadden uitgenodigd en de televisievloer hadden aangelegd. Daan, Lars, Kay, Maikel, Bram, Sjoerd en Jelle de mannen die mochten beginnen. Een begin dat gelijk goed is, met veel servicedruk zetten we de passlijn van de gastheren onder druk. Lars slaat de ene na de andere bal binnen en Kay laat gelijk zien dat hij zijn serveerarm weer heeft meegenomen. Hoewel wel goede series neerzetten, geven we te makkelijk onze voorsprong weg. Sliedrecht staat verdedigend zeer goed opgesteld en prikballen hebben weinig effect. De eerste setpunten zijn dan ook voor de mannen uit Sliedrecht, maar een zeer solide side-out zorgt ervoor dat ze allemaal weggeslagen worden. Wanneer Sjoerd een ace serveert is het voordeel aan onze zijde en daar weet Kay wel raad mee, een kill block maakt op 29-27 een einde aan de eerste set.

Dezelfde heren mogen het proberen in set twee. De servicedruk blijft hoog en vooral de variatie van de harde ballen van Lars en Kay en de strakke services van Daan en Maikel zorgen voor veel punten. Bij een goede pass blijkt Sliedrecht over een goed midden te beschikken die met veel variatie weten te scoren. Het verloop is bijna gelijk aan de eerste set, we komen op voorsprong en geven de punten ook iets te makkelijk weer weg. Bram slaat een aantal ballen ongelofelijk binnen en we lijken op weg naar 2-0. Niets is minder waar, Roel Hokken een van de lijnrechters van dienst, besluit ons een oor aan te naaien. Dat uitgerekend Roel, na 3 jaar plezier in Apeldoorn, ons dit flikt doet pijn. We zijn zo onder de indruk dat we ons de kaas van het brood laten eten.

Wissels zijn nog steeds niet nodig en ook deze set lopen we weer weg van de gastheren. Kay blijft bommen serveren en de door zijn teamgenoten genoemde 'wijven' serve van Sjoerd heeft ook effect. Maikel heeft dan vandaag wel niet zoveel kill blocks, maar alles dat hij remt wordt opgehaald en hard binnen geslagen door Lars en Bram. Hoe goed Sliedrecht ook verdedigd, niet alles is te pakken. Het lijkt nog even spannend te worden in de buurt van de twintig, maar Kay en Bram besluiten dat er geen bal meer langs komt. Maikel krijgt de laatste ballen op midden en maakt een einde aan set drie.

De begin van de vierde set lijkt het alsof de thuisploeg de handdoek heeft gegooid. Op een strakke floater van Daan lopen we gestaag uit. Bram slaat een viertje fantastisch binnen en Kay blijkt ook te kunnen prikken. Jelle heeft de hele wedstrijd de pass goed onder controle en komt ook deze set niet in de problemen. Toch geven we Sliedrecht weer het gevoel dat er nog wat te halen valt en met hard werken komen ze weer dichterbij. Bram en Kay besluiten daarop weer de blokkering potdicht te zetten en ook Lars laat er niemandeer langs. Sjoerd laat nog even aan Bram zien hoe je een pipe binnen slaat en onze eerste overwinning in een uitwedstrijd is een feit. Een compliment aan de speaker, die gedurende de hele wedstrijd het in grote getale opgekomen publiek van informatie bleef voorzien. Jammer alleen dat de NOS in de file stond en daarom maar de dames van Sliedrecht op film heeft vastgelegd.

Een verassend goed begin in de topdivisie, 5 wedstrijden gespeeld en 11 punten. Volgende week mogen we weer aan de bak in eigen huis, Cito komt op bezoek met oude bekende Freek Michel. U bent natuurlijk weer van harte welkom om 16.00 uur.