Halindeling voorronde Open Club bekend

De halindeling voor de voorronde van de Open Club (voorheen Asics Open) op zaterdag 5 januari 2013 is bekend. Meisjes A en B en Jongens A en B hebben vrijstelling van de voorronde, Meisjes C en D (CMV) en Jongens C en D (CMV) komen wel in actie:

De Open Club is een jaarlijks, landelijk jeugdtoernooi van de Nevobo om het Nederlands kampioenschap. De officiële naam is Nationale Open Jeugd Kampioenschappen (NOJK). Binnen onze vereniging gebruiken we de naam Open Club.

De Open Club is een jaarlijks terugkerend gespreksonderwerp binnen onze vereniging. Het is daarom belangrijk dat alle jeugdspelers en ouders meer over de Open Club weten. Misschien hoor je straks teamgenoten of trainers praten over Open Club wedstrijden of Open Club trainingen, dan weet je wat het is.

Wat is Open Club?
De Open Club is een toernooi om het Nederlands kampioenschap. Alle volleybalverenigingen in Nederland mogen hieraan meedoen met acht teams (leeftijdscategorie A, B, C, D - meisjes en jongens). Het toernooi bestaat uit drie wedstrijddagen (voorronde, halve finale en finale). De voorronde vindt plaats op zaterdag 5 januari 2013 (de laatste zaterdag van de kerstvakantie), de halve finale op zaterdag 9 februari 2013 en de finale op zaterdag 16 maart 2013.

De beste teams van de voorronde mogen naar de halve finale en de beste teams van de halve finale gaan naar de grote finaledag. Tijdens de finale zijn er nog acht teams per leeftijdscategorie (A, B, C, D - jongens en meisjes) over, dus in totaal 64 teams. Het team dat de finale wint (in een bepaalde categorie) mag zich jeugdkampioen van Nederland noemen. De afgelopen jaren veroverden meerdere meisjes teams van SV Dynamo de titel nationaal jeugdkampioen en hebben we vier jaar achter elkaar (in 2008, 2009, 2010 én 2011) de Jaap van Kasteel trofee gewonnen, de prijs voor de beste jeugdvereniging van Nederland.

Welke jeugdspelers doen mee aan de Open Club?
De (in de ogen van trainers en coaches) beste jeugdspelers van de vereniging (tussen de 11 en 18 jaar oud) doen mee aan de Open Club. Het doel is om met zoveel mogelijk teams de finaleronde te bereiken. Naast spelers uit bijvoorbeeld de C1 en B1 doen ook jeugdspelers mee die al uitkomen in seniorencompetities, de landelijke divisies of zelfs de A-League.

Hoe wordt een Open Club team samengesteld?
Spelers van een Open Club team hoeven niet (in de competitie) bij elkaar in een team te spelen, een team mag speciaal voor de Open Club worden samengesteld. Daarom zijn er voor een wedstrijdronde vaak aparte Open Club trainingen voor de acht Open Club teams.

De voorlopige selectie van de Open Club teams wordt binnenkort gepubliceerd op de website www.svdynamo.nl onder Teams > NOJK.

De jeugdspelers die zijn geselecteerd voor de Open Club ontvangen hierover binnenkort een aparte mail.